Mis on mootoririhm?
Auto mootori keskseks, siduvaks osaks on mootoririhm ehk hammasrihm. Mootori osadeks on muuhulgas erinevad mehaanilised osad, mille omavaheliseks tööks ja liikuma panemiseks on vaja hammasrihma, mis kinnitub väntvõlliga ühendatud rulliku külge.
Tavapäraselt on mootorites üks või kaks rihma. Ühe rihmaga lahendust kutsutakse serpentiinrihmaks, kuna see peab piltlikult öeldes tegema tööd mitme eest ning on seetõttu siksakiliselt läbi mootori jooksev nagu uss, kes oma saba taga ajab.
Kulumine lõpeb purunemisega
Hammasrihma eluiga on üldjuhul 60 000-100 000 kilomeetrit. Nagu ikka, oleneb see suuresti automargist, auto vanusest, sõitmise eripäradest, ilmastikuoludest ja mootori teiste osade kulumisest ja seisukorrast. Rihmale mõjub ajapikku kulutavalt kokkupuude vee ja poriga, samuti mootoris olev kõrge kuumus ja erinevad õlilekked, mis vanemate autode puhul on üsna tavapärased mootori „eripärad“. Õlist läbi ligunenud mootoririhm võib läbi kuluda õige ruttu.
Halvemal juhul võib liigkulunud rihm sõidu ajal puruneda. Mootoririhma purunemisel katkeb väntvõlli ja nukkvõlli vahel vedu, mille tulemusel läheb mootor rikki. Rihma purunemisel lähevad klapid kōveraks ja mõnel juhul võib olukord lõppeda veel kurvemalt. Sellest lähtuvalt tasub tegutseda ennetavalt ning jälgida mootoririhma seisukorda regulaarselt. Kindlasti tehakse seda sinu eest ka hoolduses ning uuemate autode puhul võib auto üldise normaalse funktsioneerimise korral eeldada, et mootoririhma purunemise tõttu pole ilmselt erilist ohtu jalameheks jääda, kuna hooldusvälp on oluliselt lühem kui rihma eeldatav eluiga ning kulumismärke näitavale rihmale saadakse suuretõenäosusega regulaarselt autot hooldades õigeaegselt jälile.
Kes, kuidas ja millal mootoririhma vahetab?
Hoolduse käigus saab mehaanik rihmal otsida pragusid rihmal ja hammastel, lõikejälgi, siledaks kulunud piirkondi jms. Mehaaniku silmale on need üsna lihtsasti tuvastatavad. Kui sellised puudused juba esinevad, on mõistlik rihm enne selle kannatuse katkemist uue vastu välja vahetada.
Kulunud mootoririhmast annab märku kriuksuv või vilisev hääl mootoris. Selle põhjustajaks on üldjuhul liigselt välja veninud või lõtv rihm. Uuematel autodel on automaatne rihmapinguti, vanematel tuleb aga rihma pingutada käsitsi. Samuti tasuks rihm välja vahetada juhul, kui välja vahetatakse mõni rihmaga seotud osa nagu näiteks generaator või veepump. Üldjuhul kaasneb rihmavahetusega omakorda ka pinguti vahetus. Kuna mootoririhma vahetus ei ole üldiselt kõige lihtsam töö, mida koduste vahenditega ette võtta (autoinimesed võivad siinkohal küll kergelt muiata), tasub rihma vahetusel kindlasti külastada autoremonditöökoda.