fbpx

Manuaalkäigukastiga autodele on iseloomulik siduripedaali olemasolu, millega juht ise käiguvahetusi ning kohaltminekuid jms juhtima peab. Automaatkäigukasti puhul teeb siduri töö juhi eest ära automaatika, kooskõlastades siduri töö automaatsete käiguvahetustega teatud pööretel ja kiirustel.

Eriti just linnaliikluses on siduri töökoormus suur ning väiksed hooletusest või valedest sõiduharjumustest tulenevad vead ning sellega kaasnev loomulik kulumine mõjuvad sidurile pikkamööda kurnavalt.

Vea märkamine

Et probleemsele sidurile õigeaegselt jälile saada, tasub jälgida mõnd näpunäidet, mis aitavad tuvastada sidurisüsteemi kimbutavaid vigu nii pedaali kui auto üldise käitumise järgi. Ei maksa unustada, et sidur teeb otsest koostööd käigukastiga ning ei piirdu vaid vasakpoolse pedaaliga. Vigane sidur võib ajapikku mõjuda laastavalt tervele käigukastile, mille remont on võrdlemisi kulukas protseduur.

Üheks märguandeks kulunud sidurist võib olla auto viivitus kiirendamisel. Kui auto enne kiirendamist märgatavalt viivitama kipub, võib see olla märk sellest, et veovõllid ei saa läbi käigukasti piisavalt jõudu.

Rikkis pedaal

Libiseva siduri võib ära tunda pedaali käitumise järgi. Töökorras sidur ei tohiks lubada käiku vahetada siduri poolikul allavajutamisel (pedaal “võtab liiga kõrgelt”). Kui käiku on võimalik sedaviisi ilma käigukangiga käesurumist mängides vahetada, on see suure tõenäosusega taaskord märk kulunud, “libisevast” sidurist.

Äratuntavaks teguriks libisema kippuva siduri puhul on autosalongis tuntav kärsahais, mis võib tulla tuttav ette autokooli esimestest sõidutundidest, kus algajad autojuhid sidurit libistama kipuvad. Kui probleem ei ole aga autojuhis ning kärsahais on tihe külaline, on sidur ilmselt probleemne. Kärsahaisu võivad mõistagi põhjustada ka muud asjaolud, kuid sidur on üks peamisi kahtlusaluseid.

Hea nipp siduri kontrollimiseks

Lihtne nipp libiseva siduri tuvastamiseks on kohalt äramineku proovimine kõrge käiguga. Edukas neljanda-viienda käiguga kohalt minek ei tähenda selle eksperimendi puhul paraku head, vaid on märk vigasest sidurist. Terve siduriga auto peaks sellisel katsel end välja suretama.

Et siduriprobleemide eiramine võib kaasa tuua ohtlikke olukordi ning mõjuda sedavõrd olulise autoosana kahjulikult ka ülejäänud detailidele, tasub sidurit hoida heaperemehelikult, harjutada sisse säästev sõidustiil ning tegeleda vigase siduriga juba aegsasti.