fbpx

Auto ülalpidamiskulud võivad olla paljudel juhtudel rahakotile üsna laastava mõjuga. On vana tõde, et uuema ja kallima auto puhul kipuvad ülalpidamiskulud olema tunduvalt väiksemad (kuid esmane finantseering või igakuine liisingumakse jällegi suurem) ning vanema ja odavama auto puhul on olukord vastupidi. Kumb siis lõppkokkuvõttes mõistlikum on, jäägu igaühe enda otsustada.

Et aga paratamatuid ülalpidamiskulusid kvaliteedist järeleandmata võimalikult väiksena hoida, oleme kirja pannud mõned nipid. Autoomanik saab neist mõtteainet või tunneb ehk mõne omagi mõtte või praktika nende hulgast ära.

1. Planeeri oma sõidumarsruut

See lihtsana kõlav soovitus on ülalpidamiskulude mõttes oluline mitmest aspektist. Võimalikult heas korras ning vähese liiklusega teedel sõitmine vähendab suurel määral auto kütusekulu ning osade kulumist. Pidev pidurdamine ja ummikutes sõitmine on kõige kulukam sõiduliik.

Kaasaegne marsruudiplaneerimine võimaldab vältida teel olevaid takistusi (õnnetused, teeremondid jne) ning lisaks ülalpidamiskuludele säästad ka oma närve ja väärtuslikku aega. Marsruudiplaneerimiseks on suurepärased nutitelefoni äpid nagu Waze või Google Maps, mida uuendatakse vastavalt hetkel teedel olevale olukorrale. Kindlasti planeeri marsruut enne sõidu alustamist.

2. Hoolduseks ja remondiks küsi pakkumisi mitmest kohast

Kuna tasemel autotöökodasid on üle Eesti sadu, tasub korralise hoolduse aja saabumisel või probleemide tekkimisel pöörduda mitme töökoja poole. Üldjuhul on margiesinduse teenused märksa kallimad kui alternatiivsete töökodade omad. Kui garantiiaeg on möödas, ei ole margiesinduses hoolduses/remondis käimine enam kohustuslik ega tihtilugu ka mõistlik.

3. Pea hooldustähtaegadest kinni

Auto eest hoolitsemisel pole midagi olulisemat kui hooldusintervallist kinni pidamine ka peale garantiiaja lõppu. Uue, garantiialuse auto puhul võib hooldusvälp tunduda liiga lühikesena ning regulaarsed hooldused tüütu formaalsusena, kuna auto on ju ometigi uus ning ideaalses korras.

Garantiiaja lõppedes on auto aga jõudnud sellisesse ikka, kus hooldusvälbast kinni pidamine muutub äärmiselt vajalikuks. Autoosadel on teadupärast kombeks kesta ära garantiiaeg. Ebaregulaarselt hooldatud auto on ohtlik, ebamugav, ebausaldusväärne ning kaotab oluliselt oma järelväärtust.

4. Õpi, harjuta ning tee ka ise näpud õliseks

Lihtsamate remonditööde puhul ei ole ilmtingimata vajalik teeninduse poole pöördumine. Heaks näiteks on lambipirnide või kojameeste vahetus, klaasipesuvedeliku lisamine, mida on võimalik lihtsa vaevaga ja minimaalsete vahenditega ka ise edukalt teha. Huvi korral ja vahendite olemaolul on võimalik iseseisvalt ette võtta ka muid töid ning oma autot seeläbi ka paremini tundma õppida.

5. Jälgi kindlustuspakkumisi ning kasuta liikluskindlustuse võrdlust

Liikluskindlustuse hinnad erinevad kohati lausa mitmetes kordades. Parima pakkumise saamiseks tasub poliisi lõppemise lähenedes kasutada mõnd liikluskindlustuse hinnavõrdlust (https://www.lkf.ee/et/kalkulaator), mitte automaatselt poliisi pikendada.

Tihti teevad kindlustuspakkujad kampaaniaid või on lihtsalt mõnel pakkujal samadel või väga sarnastel lepingutingimustel tunduvalt parem hind. Samuti tasub poliis hea hinna puhul sõlmida võimalikult pikaks ajaks, kuna niimoodi tuleb kuutasu tunduvalt odavam, kuigi korraga tasutav summa on alati suurem.

Äramainimist väärib veel ka auto ostmise eel tehtav töö, et leida on optimaalne auto sõitja vajadustele ja soovidele. Lisaks ei tee paha ka kütusehindade jälgimine, ökosõidu õppimine ja praktiseerimine, auto välimuse eest hoolt kandmine (rooste, värvikahjustused, järelväärtus jne). Suurema autohuvi korral ka lihtsama diagnostika ise läbiviimine (veakoodide lugemine spetsiaalsete seadmetega jne).